e-GENC
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Giriş yap

Şifremi unuttum

En son konular
» SİTEDEKİ RESİMLERİ UÇURMA
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:39 am tarafından GNCTRK

» Başlat > Çalıştır' da çalıştırabileceğiniz programların listesi
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:37 am tarafından GNCTRK

» CEP TELEFONU VE GİZLİ KODLAR
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:36 am tarafından GNCTRK

» CEP TELEFONLARINDA ATERİ OYUNLARI OYNAMAK !
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:35 am tarafından GNCTRK

» AKRABALARINIZI BULUN
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:34 am tarafından GNCTRK

» TCP İP KOMUTLARI
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:32 am tarafından GNCTRK

» IE HATA VERİNCE TÜM PENCERELER KAPANMASIN
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:30 am tarafından GNCTRK

» RESİMLERE YAZI YAZIN
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:28 am tarafından GNCTRK

» CDRW'LAR HAKKINDA GENEL BİLGİLER
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:27 am tarafından GNCTRK

» BELLEKTE SAKLANAN DLL'LERİN SİLİNMESİ
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:25 am tarafından GNCTRK

» KISAYOLLARDAKİ OK'LARI KALDIRMAK
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:24 am tarafından GNCTRK

» GÜVENLİK KAMERALARI İLE ÜLKELERİ GEZİN
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:23 am tarafından GNCTRK

» ONLINE FOOTBALL MANAGER 2009
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:22 am tarafından GNCTRK

» KLAYVEDE OLMAYAN KARAKTERLER
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:20 am tarafından GNCTRK

» Borland C/C++ 5.5 Derleyicisi Kurulumu
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 11:05 am tarafından GNCTRK

» Varlık Felsefesi
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:33 am tarafından GNCTRK

» SİYASET FELSEFESİ
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:32 am tarafından GNCTRK

» AHLAK FELSEFESİNİN TEMEL KAVRAMLARI
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:30 am tarafından GNCTRK

» Entüisyonizm / Felsefi Görüşler
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:29 am tarafından GNCTRK

» Fatalizm / Felsefi Görüşler
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:28 am tarafından GNCTRK

» Feminizm / Felsefi Görüşler
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:27 am tarafından GNCTRK

» İdealizm / Felsefi Görüşler
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:26 am tarafından GNCTRK

» Postmodernizm / Felsefi Görüşler
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:25 am tarafından GNCTRK

» Pozitivizm / Felsefi Görüşler
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:23 am tarafından GNCTRK

» Pragmatizm (Uygulayıcılık) / Felsefi Görüşler
Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler EmptyÇarş. Mayıs 20, 2009 10:22 am tarafından GNCTRK

Kimler hatta?
Toplam 11 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 11 Misafir :: 1 Arama motorları

Yok

[ Bütün listeye bak ]


Sitede bugüne kadar en çok 288 kişi Ptsi Ekim 14, 2024 5:18 pm tarihinde online oldu.
REKLAM ALANI
Kasım 2024
PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Takvim Takvim

RSS akısı


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


Istatistikler
Toplam 11 kayıtlı kullanıcımız var
Son kaydolan kullanıcımız: Baharx

Kullanıcılarımız toplam 1431 mesaj attılar bunda 1311 konu

Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler

Aşağa gitmek

Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler Empty Varoluşçuluk / Felsefi Görüşler

Mesaj  GNCTRK Çarş. Mayıs 20, 2009 8:47 am

Varoluşçuluğu tanımlamak için, sözcüğün kendisinden işe başlamak gerekir. Bu yeni türetilmiş sözcük “varoluş” (existence) isminden, ilkin “varoluşsal” (existentiel) ve varoluşla ilgili “existential” sıfatları türetilerek ve daha sonra “culuk” son eki eklenerek ortaya çıkmıştır. Varoluşculuk, varoluşun önceliğini ya da ilkinliğini benimseyen bir kuramdır. Varoluşçuluğun sözlük anlamına bakacak olursak; insanın varoluşunu, somut gerçekliği içinde ve toplumdaki bireyselliği açısından göz önüne alan felsefi öğretidir.

Varoluşçuluk felsefesinde, insanın varoluşu anlaması söz konusudur. İnsanın kendini gerçekleştirmesi, insan varoluşunun rastlantılar içinde oluşu, güvensizliği söz konusudur; güçsüzlüğü söz konusudur. Güçsüzlüğü ve hiçliği içinde insan, ölüme mahkum bir varlık olarak insanın varoluşu, hiçlik karşısında insanın varoluşu, insan varoluşunun halisliği (authentique) oluşu ve bu halis olmaya çağrı, özgürlüğü içinde insanın varoluşu, topluluk içinde kaybolmuş insanın, tek insanın kendisini bulması, kendi olması, doğruluk ve ahlaklık karşısında sahici davranışı-tutumu; bütün bu sorunlar söz konusudur varoluşçuluk felsefesinde. Ayrıca “insan, evreni aşabilir mi aşamaz mı?” “aşarsa nereye dek varır bu aşma?” gibi sorunlar söz konusudur.

Yığınlaşma içinde tek-insan, birey, gittikçe kendi özelliğinden, kendi kişisel özgürlüğünden çözülme, kopma durumuna geçiyor. Tek insan kayboluyor. Kitle içinde sıradan bir insan oluyor. Tek kişinin kişisel sorumluluğu gittikçe herhangi bir parti, bir ortaklık, bir dernek, herhangi bir kolektif düzen içinde ortadan kalkıyor.

Modern insan, bir devlet hastanesinin doğum kliniğinde dünyaya geliyor, oradan yuvaya, yuvadan okula, sonra da ya bir fabrika ya bir büroya geçiyor. Modern insan artık kendi yaşamını sürdürmüyor. Ölümü bile kendinin değil çoğu kez. Bu gelişme nedensiz değil. İlkin, bütün yurttaşların eşit hak istemesi, başta gelen bir nedeni bu gelişmenin. Hiçbir üstünlüğe, hiçbir olağandışıya katlanılamıyor artık. Bunların hepsi bir kalemde siliniyor. Bir başka nedeni: güçlü olma isteği, güce erişme isteği.

Tek kişi güçsüz kalmıştır günümüzde. Ama herkes “dayanışarak” toplu hale gelirse, yenilmez bir güç oluyor. Bir başka neden de ekonomik bakımdan güven altında olma çabası. Ekonomik çöküntülerden, paranın inip çıkmasından, tek kişi, varoluş savaşımında yorgun düşmüştür. Yaşamını güven altına alabilmek için kitleleşme yoluna girmiştir. Böylece her alanda bir toplumsallaşma bir merkezleşme gittikçe artıyor. Giderek çoğunlukla insanlar ekonomik güvenliliklerini sağlamak uğruna, kendi kişisel özgürlüklerini bırakmaya hazır duruma geliyorlar.

İşte bu gelişme ortasında varoluşçuluk felsefesi sesini yükseltiyor. Bu felsefenin getirdiği sınırsız subjektiflik, bireysellik, topluluk düşmanlığı, macera isteği, istediğini yapma özgürlüğü, bütün bunlar yığınlaşmaya karşı bu protesto açısından anlaşılmalıdır.

Bütün varoluş felsefesi şu biçim altında belirir: “İnsanın kendi kendini yitirdikten sonra bütün dünyayı ele geçirmesi neye yarar?” Bundan dolayı varoluş felsefesi bir bunalım felsefesi olmuştur: bu felsefe yeni bir dizge kurmak istemiyor, tam tersine insanları karar verme durumuna getirmek istiyor; öğretmek istemiyor, yeni bir tavır alışa çağırıyor; çağı yeni bir biçimde açıklamak istemiyor, onu yargılıyor; sakinleştirmek değil, ürkütmek onun amacı; sentez de istemiyor, “ya o-ya o” karşısında bırakıyor.

İşte bundan dolayı, geçen yüzyıldaki devrimin bunalım zamanında doğmuş olan bu felsefe yine son iki dünya savaşından sonraki bunalım zamanlarında böylesine güçlü bir etki yapmış, güçlü bir felsefe akımı olmuştur. Önce Almanya sonra Fransa’da bir felsefe-yazın akımı olarak biçim kazanmış bulunan varoluşçuluk, J.P.Sartre’a göre insanın bütün boyutlarını ele alan bir felsefedir.

“Varoluş, özden önce gelir” ve her bir kimseye bir öz kazandırmayı sağlayacak özgürlükle özdeştir: “insan ne ise o değildir, ne olmuşsa o’dur.” İnsan kendini kendi yapar, daha önce kazandığı bazı belirlenimlerin el verdiği ölçüde kendine biçim verir, kendini oluşturur. Varoluşçuluğun Fransa’daki öteki temsilcileri de şunlardır: A.Camus, Simone De Beauvoir, Merleau-Ponty ve hristiyan varoluşçu Gabriel Marcel.

Varoluşçuluğun ilkeleri:

1- Varoluş Özden Önce Gelir:

“Felsefe terimleri ile anlatmak istersek, diyebiliriz ki, her nesnenin bir varoluşu ve bir de özü vardır. Öz, bir nesnenin özelliklerinin değişmez bir bütünüdür; varoluşu ise evrenin içinde gerçek olarak bulunuşudur. Bir çok kimse, özün önce, varoluşun sonra geldiğine inanır; bu fikir, dinsel düşünceden ileri gelir; gerçekten, ev yaptırmak isteyen bir kimsenin, ne biçim bir ev yaptıracağını bilmesi gerekir. Burada öz varoluştan önce gelir.

Bunun gibi insanın tanrının yarattığını sanan kimseler de böyle düşünerek, tanrının bu işi, haklarında daha önceden sahip olduğu fikirlere bakarak yapacağı sonucunavarırlar. Tanrıya inanmayanlar ise aynı etkiden kurtulamayarak, bir nesnenin ancak kendi fikirleri ile uygun düşmesi durumunda varolabileceğini ileri sürerler. Bütün 18. Yy, “insan doğası” denen, herkeste ortaklaşa bulunan bir özün varlığına inanmıştır. Varoluşçuluğa göre ise insan da -ve sadece insan da- varoluş özden önce gelir. “Bu kısaca şu anlama geliyor; önce insan vardır, şu ya da bu olması daha sonra gelir.” (J.P.Sartre, Action, 27 Aralık 1944).

Elbetteki biz, bizi insan türüne bağlayan, evrensel ya da türsel özümüzü yaratamayız; ancak, bize özgü olan, başka hiç kimse de bulunmayan bireysel özümüzü seçebiliriz. Bizim doğuştan ve özgül özümüz -”hayvan”-ve-”insan”- biz olmadan belirlenmiştir: biz insanız, işte o kadar. Bizim bireysel ya da somut özümüz sadece belli bir belirsizlik gösterir: Bizler insanız, ama hangi insan olacağız?

İşte ancak bu sınırlar içinde özgüle açık bir kapı kalır. Bununla birlikte seçme olanağının yeri gene de önemlidir. Bunu anlamak için, başlangıçla eş değer olan bireylerin seçmiş oldukları mesleklerin çeşitliliğine bakmak yeter. Bundan başka, içinde olduğumuz sınıfı, boyumuzu, zekamızı biz seçemezsek de hiç olmazsa, bu ham veriler karşısında takınacağımız tavır bize bağlıdır.

Bir işçi, “bütün varlığı ile sınıfı tarafından koşullanmıştır…” ama, “arkadaşlarının durumuna ve kendi durumuna bir anlam vermek; devrimci, ya da sinik olmayı seçmesine göre, işçi sınıfına zafer ve kazanç sağlayan ya da aşağılık duygusu içine düşüren bir geleceği, özgür olarak tanımak gene onun elindedir.”

Seçmediğim halde sakat olabilirim, ancak “sakatlığa bakış biçimimi seçmeden sakat olamam.” (onu çekilmez, küçük düşürücü, gizlenmesi gerekli sayılabilir, herkese açıkça gösterebilir, kıvanç konusu, başarısızlıklarımın nedeni, v.b olarak görebilirim.)

2- Sınırsız Özgürlük:

Her gün yaşantımız içinde yapmakta olduğumuz seçmeler ya da icatlar, en küçüğünden tutun da en büyüğüne kadar, saptadığımız ereklere, seçmesini kendimiz yapmış olduğumuz bir değerler hiyerarşisine bağlıdır. Bu ereklerin çeşitliliği yüzünden, beklenmedik toplu bir para, kimi tarafından gardırobunun eksiklerini tamamlamakla; kimi tarafından başına gelebilecek bir kazaya karşı yedek akçe olarak saklanmakla, kimi taraftan da eğlence yerlerinden de harcanarak kullanılır. “seçme, düşünüp taşınmaya bağlı değildir: düşünüp taşınmaya koyulduğumuz zaman, olan olmuş, iş işten geçmiştir.”

Ancak, ereklerimizi özgür olarak seçmiş bulunuyorsak da, hiçbir şey kaybolmuş sayılmaz: çünkü ereklerimiz seçmelerimizin tümüne de kumanda eder, bu yüzden, ereklerimizin özgür seçimi, özel kararlarımızın tümünün özgürlüğünü arkasında sürükler.

Varoluşa ilk vardığımızda ereklerimizi kesin olarak saptamadığımız ölçüde özgürlüğü de kurtarmış oluruz. Varolmayı sürdürdüğümüz ölçü de, ereklerimizi de seçmeyi sürdürürüz; çünkü özgürlük, bizim varoluşumuzun özüdür. Herhangi bir özel seçme dolayısıyla, daha önce yapmış olduğumuz seçmelerden biri karşımıza çıkabilir, bunun sonucu olarak, ona uygun bir biçimde alınmış her karar, onun bir yenilenmesi olarak karşılanabilir; nitekim, bütün istemli davranışlarımızı özgür olarak görmek hakkımız vardır; çünkü, onlara karar verirken kendilerini açıklayan erekleri de karara bağlarız.

3- Sorumluluk:

Sartre’a göre insanın sorumluluğu, sağ duyuya kalırsa, özgür olarak seçebildiklerinin çok daha ötesine geçer, hiçbir şey ona yabancı değildir: ne kişisel iç etkenliğimiz ne de dışımızdaki olaylar: ben her şeyden sorumluyum; “savaşı ben ilan etmişim gibi, savaştan sorumluyum.”

Sartre ne derse desin Polonya’nın istilasından, Fransa’nın işgalinden, Stalingrad’ın yıkılmasından kendisini sorumlu tutamayacağı ortadadır. Ama kendisine bağlı olmayan bu olaylar karşısında, pekala kendisine özgü bir tutum içine girmiştir; savaş içinde olan bir dünya da, özgür edimler ortaya atarak, bu dünya da olup biten her şeyin sorumluluğunu üstlenmiştir ya da daha çok; “doğmayı ben istemedim denir hep; ama doğumum karşısında takınmışolduğum tavırla,” –utanç ya da kıvanç; iyimserlik ya da kötümserlik…-

4- İç Sıkıntısı:

-Sartre, bağımsız kişiliğinde fikrin duyguyu bastırdığı bir aydındır, bu nedenle, sıkıntı ve umutsuzluğa, bunların bir Kierkegaard’ın yaşantısında ve düşüncelerindeya da bir G. Marcel’in yazılarında tuttuğu yeri vermez: İnsan tanrısal tüzüğe inanırsa, işlemiş olduğu günahlarının düşüncesi, hiçlikten gelmek ve oraya dönmek düşüncesinden daha çok bir iç üzgünlüğü verir insana. Ona göre ise, iç sıkıntısı, seçmelerimizin kapsamından doğar.

“Herkes için geçerli bir kuralın varlığını benimseyen düşünürler, bu kuralı bir davranış kuralı olarak bellemekle sıkıntıya düşmekten kurtulurlar.” diye düşünür: bir pişmanlık ve dindarlık yaşantısını seçen bir Hıristiyan, Descartes örneği üzerine aklını yönetme tasarısı kuran bir akılcı, insanı duyarlığa indirgeyerek tadımı (hazzı) seçen Epikurosçu, kararlarını doğru ve iyi bellediklerine göre verir ve belli bir güvenlik içinde yaşarlar.

Bu içerik internet kaynaklarından yararlanılarak sitemize eklenmiştir
GNCTRK
GNCTRK
SUBAY
SUBAY

Erkek
Mesaj Sayısı : 212
Yaş : 31
ŞEHİR : BURSA
HOBİLER : TEKNO
Kayıt tarihi : 08/03/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz